Pages

31/7 Rostock

2010-07-31
Lördag

Idag när vi vaknade upp på hotellet i Berlin så kände vi båda att vi inte skulle orka knata runt halva dagen för att se den stora staden.
Berlin är verkligen stort så om man ska hinna se nåt får man köpa biljetter och åka tunnelbana. Vi skulle dock åka vidare till Rostock idag för att ta färjan hem till Sverige och Trelleborg.

Färjan gick kl 22.45 så istället för att bege oss ut i Berlin så bestämde vi oss för att åka vidare direkt och hinna göra ett stopp på vägen i koncentrationslägret Sachenhausen. Jag tycker det är väldigt intressant med det gamla som har en historia bakom sig, vi har gått omkring mycket i gamla ruiner under resan men koncentrationsläger är ju en helt annan sak. (Finns i ett eget inlägg)

Efter att vi spenderat två timmar på Sachenhausen åkte vi vidare för att fylla upp lillbilen med lite alkoholhaltiga drycker från den tyska gränsen.
Det var riktigt billigt och vi lyckades fylla Stoffes TT med: 6 plattor öl/cider, 3 flaskor sprit, 3 bag in box, 15 flaskor vin och två kartonger med små vinflaskor.
Ganska bra jobbat med tanke på att det redan var kläder för två personer i två veckor där i. ;)¨

Vi skulle även äta en middag innan vi hoppade på båten tänkte vi så vi drog iväg med adressen till närmaste McDonald´s inställt på GPSén. Väl framme på McDonald´s så var det världens kö så vi stod och köade i ca 30 min innan vi äntligen kom fram och kunde beställa. Väl framme i kassan fick vi veta av kassörskan att dom inte tog kortbetalning. Gissa om vi blev lessa! Utan några lösa euro i fickan såg det ut som att vi skulle bli utan middag, tills vi hittade Burger King på andra sidan den 4-filiga gatan. Burger King tog iallafall kort (sedan 2 månader tillbaka) så där fick vi oss en rejäl hamburgare innan vi mätta och belåtna kunde fara vidare till färjan. Har svårt att förstå att det fortfarande finns McDonald´s restauranger som enbart tar kontant betalning...!

Vi köade ca 1 timme innan vi fick köra upp på båten. När vi bokade hytten så fanns det endast djurhytter kvar att boka, vilket vi ogärna ville ha. När vi kom upp i receptionen för att "checka in" så frågade receptionisten om vi hade hunden med oss.
Skrattande skakade vi på huvudena och sa att vi tyvärr blivit tvungna att boka djurhytt och att vi gärna tog något annat om det fanns ledigt. Och det fanns det!
Så till vår glädje blev vi uppdgraderade till en 4-bädds hytt med fönster ut mot havet helt utan kostnad. :) ibland ska man ha lite tur också!

På båten delade vi på en liten flaska vin och kollade in taxfree-shoppen lite snabbt innan vi somnade sista natten för att vakna upp i Sverige några timmar senare!

Nu återstod bara 70 svenska mil innan vi var hemma i Stockholm igen.