Pages

2010/07/29

29/7 Prag

2010-07-29
Onsdag
Idag var vi busiga och hoppade över hotellfrukosten för att få sova en timme extra ;)
Det blev lite sömn igår och sedan en lång körning på det så vi behövde verkligen lite vila.

Vid 12 tiden så kom vi till slut iväg ut för att kolla in nästa stad, Prag.
Tre sevärdheter vi prickat ut på kartan var bland andra Karlsbron, de Dansande Husen och det Astronomiska Uret. Vi hittade alla ;) tyvärr så var inte vädret det bästa i Tjeckien denna dag så när vi satt och åt en supergod lunch (jag säger det igen, Prags mat är supergod!!) så började det störtregna. Vi tog därför en Cappucciono på maten för att vänta ut regnet. Den här dagen kändes det som att vi båda börjat "tröttna" lite. Inte på själva resandet men man har redan sett så mycket, gått så mycket och gjort så mycket så man orkar inte vara på topp längre. När det dessutom regnar och är mulet så är det tyvärr inte lika roligt att fotografera saker och ting. Prag är en fin stad men jag personligen kände inte så mycket för den eftersom vädret svek oss lite och jag tycker att den liknade alla andra städer vi varit i.

Det känns dessutom illa att först åka på landet och se alla horor stå efter vägkanterna och alla nedklottrade "kåkstäder" för att sedan komma in i stan där allt är superdesignat och lyxigt.
Det syns ju så tydligt vart pengarna går och den kontrasten gör att jag inte föll pladask för staden även om den är fin att titta på.

Vi hade ändå en väldigt mysig dag i Prag, bland annat så besökte vi ett stort shoppingcentrum i hopp om att jag skulle få stilla min hunger efter något snyggt.
Tyvärr blev det inte ett enda napp förutom en 5a för att gå på toan så min shoppinghunger finns fortfarande kvar!

Kvällen spenderade vi på samma restaurang som kvällen innan "Olympia" men idag valde vi att slå på stort och beställde in fyra olika sorters flamberat kött med potatisklyftor och olika såser. Den rätten var inte att leka med och efterrätten jag valde, bestående av varm choklad sufflé med jordgubbar och vaniljsås, var den godaste efterrätt jag ätit...

Mycket trötta, mätta och nöjda somnade vi sedan i vårat superdesignade hotellrum med stooora fluffiga kuddar. Funderandes på allt vi sett under dagen!
















Bild 1) De Dansande Husen
Bild 2) Vid lunchen, Stoffsen väntar ut regnet
Bild 3) Shoppingcentret
Bild 4) Jag framför Karlsbron
Bild 5) Världens godaste efterrätt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar