Pages

28/7 Salzburg

2010-07-28
Onsdag

Idag vaknade vi upp i lilla fina Salzburg.
Och vi fick en god natts sömn utan spökerier trots allt ;)
Vi hade bestämt oss för att försöka hinna utforska staden lite mer innan vi begav oss vidare mot Tjeckien och Prag.
Vi var därför uppe tidigt, åt den godaste frukosten på resan (jag hittade ost & gurka, vilken dröm) och sen gick vi ut för att se staden i dagsljus.
Salzburg är inte så stort, plus att vi bodde i den mysigaste delen så det gick ganska fort att knata runt och hinna se allt.

När klockan var runt 11 var det dags att gå tillbaka till hotellet för att checka ut. Vi bestämde oss för att gå med vårat bagage till parkeringsgaraget istället för att försöka köra in med bilen i den bilfria zonen igen. Det var alldeles för mycket folk för det! Promenaden tog ca 10 min men vi hann bli bra varma på vägen :P

Resan mot Prag gick sedan smärtfritt även den. Innan vi begav oss dit åkte vi tillbaka in i Tyskland (det var ca 2 mil) för att besöka Eagles Nest som vi inte hade hunnit med under gårdagen. När vi kom upp på berget parkerade vi bilen och fick sätta oss i bussar som körde i kolonner om 4 stycken ännu högre upp i bergen.
Det är inte ofta man åker stadsbussar på den höjden så lite läskigt var det :)
När vi sedan kom upp fick vi gå i en lång underjordisk gång till en gigantisk guldfärgad hiss som tog oss ända upp. Väl där uppe fick vi en underbar utsikt, man såg ända bort till Salzburg! Eagles Nest var alltså huset där Hitler bodde under somrarna men jag tyckte det såg ut som Bamses farmors hus så jag tänkte att det var det istället...

Vi trodde inte att det skulle vara så "omständigt" att ta sig upp till toppen så vi hade räknat med att vara därifrån vid 14 tiden men klockan hann bli 15 innan vi började bege oss mot Prag. Resan tog 5 timmar så klockan 20.00 checkade vi in på Red & Blue Design Hotel i Prag.

I Prag fick vi en mysig liten parkering på en bakgård och ett superfint rum!!
Vi gick sedan ut för att äta middag och herrejisses... Entrecote med Amerikanska potatisklyftor, Tzatziki och vitlöksbröd. Jag skulle kunna åka tillbaka till Prag enbart för matens skull. Otroligt god mat!

Bild 1) den goda fukosten i Salzburg!
Bild 2) Från torget i Salzburg
Bild 3) Vi framför Salzburgs fästning
Bild 4) Vårat hotell i Salzburg
Bild 5) Bussarna som tog oss till toppen och Eagles Nest (Tyskland)
Bild 6) Hitlers sommarhus, Eagles Nest
(Klicka på de små bilderna för att se dem större!)