Pages

2011/03/14

Impingement skada

Det var diagnosen jag fick idag när jag var till akuten på lunchen.
Har haft värk i ena axeln i flera veckor, inte kunnat lyfta armen eller bära saker osv. Men som alltid så tänker man ju att "det går nog över snart".
Det har dock inte gått över så idag fick jag äntligen bra hjälp och en diagnos.

Har en Impingement skada som det så fint heter, en sorts förslitningsskada där en sena och nerver ligger i kläm i axeln, vilket gör att det gör ont när man lyfter armen. Axeln känns också stel och öm och fingrarna domnar bort ibland.

Det mest tydliga symtomet på att man har just detta är att man har mycket värk nattetid, vilket jag har haft som har gjort att jag inte kan sova bra alls.

Jag fick en ca 1 dm lång spruta instucken i skulderbladet, som innehöll bland annat kortison och en sorts tandläkarbedövning. Och oj vad skönt det blev efter det!
(inte lika skönt att ta sprutan dock, men jag är inte rädd för sprutor)

Nu har jag blivit rekommenderad att gå till en sjukgymnast, fått anti inflamatorisk medicin att äta i 10 dagar samt blivit förbjuden att utföra tunga lyft. Armen ska få vila sades det, men hur det går med det får vi väl se... :)

Hoppas på bättring iallafall så jag slipper en eventuell operation!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar